Edukacija

PEDAGOŠKO-EDUKATIVNI PROGRAM GALERIJE MEŠTROVIĆ, 2018./2019.

Draga djeco i roditelji, prosvjetni radnici i posjetitelji,

s početkom nove školske godine počinje novi pedagoško-edukativni program u Galeriji Meštrović. Osmislili smo cijeli niz novih radionica i tematskih vođenja prilagođenih različitim uzrastima.

Djeca su mali istraživači života. Uvijek su spremna na pitanja i nestrpljiva u iščekivanju odgovora, ali u stanju iznova i iznova oduševljavati se istim otkrićima. Upravo ih njihova prirodna radoznalost i potiče na učenje novoga. Stoga smo osmislili radionice u kojima ćemo dodirom osjetiti i istražiti umjetnine, pažljivo promatrati i analizirati, oblikovati u glini i lijevati u gipsu, kreativno djelovati i kritički se izražavati, a pritom nećemo zaboraviti igranje i zabavu.

Dođite i sudjelujte, očekujemo vas.

MOGU GLEDATI UMJETNOST DULJE OD REKLAMA

Jeste li znali da posjetitelji obično posvete u prosjeku 30 sekundi ili manje promatranju nekog umjetničkog djela, što je prosječno trajanje jedne televizijske reklame? Zato ćemo posvetiti više vremena promatranju vizualno kvalitetnog sadržaja. Pokušat ćemo zapaziti što više detalja u 30 sekundi, razvijat ćemo estetski osjećaj i pokušati otkriti što čini umjetničko djelo toliko značajnim.

Cilj nam je potaknuti djecu na razvijanje analitičkog promatranja i vizualne svijesti. Koristit ćemo umjetničko djelo kao likovni poticaj za kreativno djelovanje u raznim likovnim tehnikama.

LJUDI OD GLINE

Trodimenzionalno oblikovanje će biti prilagođeno svakom uzrastu odabirom odgovarajućeg motiva za modeliranje. Djeci ćemo pomoću oblikovanja jednostavnijih volumena u glini objasniti proces nastanka skulpture (sve počinje od crteža i modela u glini). Koristit ćemo i edukativne panoe u formi stripa kako bi im pojednostavnili cjelokupni skulpturalni proces.

Ova radionica se odvija u Meštrovićevoj Gipsaonici gdje su izloženi umjetnikovi gipsani modeli za skulpture koje su kasnije izvedene u trajnim materijalima: bronci, kamenu i mramoru.

SKULPTURE OD GIPSA

Djeca će oblikovati i lijevati u gipsu vlastite skulpture pomoću raznih kalupa. Zbog zahtjevnosti materijala i likovne tehnike (lijevanje, sušenje, urezivanje, klesanje…) planirano trajanje radionice je do 60 minuta.

Cilj nam je ukazati da je nastanak skulpture jedan dugotrajan kreativan proces, pogotovo ako se izrađuje u gipsu te kamenu koji je još zahtjevniji materijal.

Motiv za oblikovanje izabrat ćemo u dogovoru s djecom, a po mogućnosti djeca mogu raditi i u manjim grupama (zbog vremenskog ograničenja posjeta). Niži razredi imat će mogućnost izrade gipsanih odljeva nekih jednostavnijih oblika.

Ova radionica u cijelosti se temelji na prikazu faze kiparskog procesa.

DODIRNI I OSJETI SKULPTURU

Izabrali smo za vas skulpture koje možete dodirnuti i dodatno osjetiti. Recite nam što osjećate, možete li prepoznati razlike u teksturi? Kakvo je drvo, kakav kamen, a kakva bronca?

Ove radionice se temelje na kontrastima površina i različitostima tekstura, što ćemo realizirati kroz različite likovne tehnike (građenjem i modeliranjem u različitim materijalima – kartonu, glini ili aluminijskoj foliji). Cilj nam je naglasiti senzorno učenje, zato će djeca dodatno produbiti doživljaj ploča od različitih materijala opipom: drva, metala i kamena.

TRAŽI, TRAŽI PA ĆEŠ NAĆI

Djeca će dobiti zadatke kao mali detektivi te će ih rješavati u manjim grupama, pomno promatrajući skulpture u muzejskom prostoru. U muzejskom prostoru djeci će pomagati redari-informatori koji će čitati i objašnjavati zadatke.

NACRTAJ MENE I MOJU SJENU

Djeca će crtati Meštrovićeva djela i njihove sjene. Nakon što samostalno izaberu jedno od djela izloženih u Galeriji i vrtu crtat će koristeći olovke, pastele i flomastere.

Cilj ove radionice je koristiti umjetničko djelo kao likovni poticaj za kreativno djelovanje. ‘Igrajući se’ različitim likovnim sredstvima i tehnikama, djeca indirektno razvijaju osjećaj za estetsku vrijednost.

PRIČA O MARAMI I ‘MOJOJ MAJCI’

Na primjerima Meštrovićevog portreta ‘Moja majka’ i originalne okruge (marame) iz drniškog kraja, objasnit ćemo etnološki motiv marame koje su žene nosile kao sastavni dio nošnje. Istraživat ćemo dalje po muzeju i pronaći druge skulpture na kojima se ponavlja ovaj stiliziran motiv.

Priča o marami može se odlično uklopiti u nastavni program Prirode i društva za niže razrede, kod obrade narodnih nošnji Mog zavičaja (ovdje je primjer Zagore). Zašto je marama služila ženama u prošlosti, je li slala neku poruku ili se koristila samo kao pokrivalo…?

Ovisno o uzrastu koristit ćemo različita likovna sredstva i tehnike (crtanje olovkom, flomasterom ili tušem) kako bi nacrtali vlastiti narodni ornament za marame – okruge drniškog kraja.

ŽIVOT GRAĐANSKIH OBITELJI U SPLITU NA POČETKU 20. STOLJEĆA

Prostor blagovaonice jedinstven je  prostor koji odražava običaje obiteljskog života na početku 20. stoljeća. Što su radili navečer kada nisu imali struju i televiziju kao mi danas? Kako su jeli, a kako su se zabavljali? Kakve su bile dječje igračke? Kako su izgledala pisma koja su se pisala?

Likovna realizacija ovih radionica je raznolika, od slikanja i crtanja arhitektonskih prostora i detalja (građevina – Galerija, blagovaonica, trijem) do radionice krasopisa (kultura pisanja pisama koja izumire). Napisat ćemo pismo prijatelju, majci ili nekoj drugoj dragoj osobi, kao što je to radio i Meštrović u svojoj svakodnevnoj komunikaciji.

RELIGIOZNA TEMATIKA U MEŠTROVIĆEVIM SKULPTURAMA

Biblijski tekstovi su bili prve priče koje je maleni Ivan uz narodnu predaju slušao

prije spavanja te je zahvaljujući njima naučio čitati i pisati. Stoga ćemo pogledati stalni postav Galerije Meštrović s naglaskom na sakralne skulpture te prošetati do obližnjih Meštrovićevih Crikvina-Kaštilca i crkvice sv. Križa unutar koje su smješteni njegovi izvanredni drvorezi s prikazima iz Kristovog života te Raspeće Veliko.

 

KOLIKO ZNAŠ O MEŠTROVIĆU?

Koliko dobro poznajete djela Ivana Meštrovića? Tko je on i kakav je život vodio? Znate li gdje je sve živio? U kojim sve materijalima je izrađivao svoja djela? Imamo spremno za vas još mnoštvo drugih pitanja. Dođite, gledajte, slušajte, igrajte se i odgovorite. Riješite kviz i ne bojte se, ne ocjenjujemo vas.

ĐIR PO GRADU

Stručno vođenje po gradu tematski vezano uz skulpture Ivana Meštrovića u javnom prostoru (polukružna tura po centru grada, koncipirana tako da pobliže objašnjava Meštrovićeve skulpture Grgura Ninskog, Ivana Krstitelja i Marka Marulića) uz mogućnost obilaska krstionice, riznice, kripte i katedrale sv. Duje. Zamišljeno za manje skupine učenika osnovnih i srednjih škola. Vođenja ovise o vremenskim prilikama i aktualnim događanjima u Galeriji Meštrović te ih je potrebno unaprijed dogovoriti.

Muzeji su posebna mjesta koja pružaju intenzivne doživljaje i iskustva, Galerija Meštrović i njen vrt nisu iznimka. Posebni su zbog umjetnikovog pomnog promišljanja  izgleda građevine i smještaja skulptura u prostoru, kako bi se postigao izniman doživljaj njegove umjetnosti. Stoga nas slobodno posjetite u sklopu vaših terenskih aktivnosti i zajedno ćemo učiti o umjetnosti kroz likovno djelovanje.

Uskoro započinjemo s pedagoško-edukativnim radionicama za individualne posjetioce i građanstvo. Pratite obavijesti na našoj službenoj web stranici te društvenim mrežama.

Kontakt:

Muzeji Ivana Meštrovića – Galerija Meštrović
Šetalište Ivana Meštrovića 46, Split
M: 098 982 5862 / iris.marinovic@mestrovic.hr
Voditeljica projekta: Iris Marinović

 

 

 

Dječja radionica

Posljednja likovna radionica u ovoj školskoj godini inspirirana je skulpturom „Žena pored mora“.

Proučavat ćemo način na koji je Meštrović u broncu prenio trenutke odmaranja pored obale mora te prikazati vlastito viđenje istoga motiva dijeleći osobne doživljaje.

Pridružite nam se na posljednjoj radionici prije ljetnih praznika.

Radionica je prikladna za djecu od 5 do 12 godina.

Prijave na: 021 340 800 i mim@mestrovic.hr

23. Edukativno-muzejska akcija povodom Međunarodnog dana muzeja

Galerija Meštrović sudjeluje u 23. Edukativno – muzejskoj akciji povodom Međunarodnog dana muzeja 18. svibnja 2018., a akciju ove godine obilježava tema „lađa“.

Kao i što sam opis akcije naglašava, od velike je važnosti svu ljubav i znanje prema baštini ukrcati na jednu veliku lađu koja će potom tu ljubav dijeliti s ostalima, te na taj način širiti svijest o ulozi i važnosti naše kulturne baštine.

Kipar Ivan Meštrović trebao je lađu koja će njegovo remek djelo odvesti preko oceana do daleke Amerike. Zamislite samo kolika je „lađa“ bila potrebna da se dva velika brončana Indijanca izrađena u Zagrebu dopreme sve do obale Sjeverne Amerike! I sam je Meštrović uvijek birao brod ispred aviona kad je trebao daleko putovati jer se leta avionom bojao.

Tijekom trajanja akcije, u suradnji sa Školom likovnih umjetnosti Split, izradit će se crteži i modeli Indijanca koji će potom „otploviti“ u svojoj lađi.

Tijekom trajanja akcije, uz kreativan rad, posebno ćemo se usredotočiti na Meštrovićeve odlaske u Ameriku te iznimno zanimljive spomenike podignute Indijancima u Chicagu.

Slike i modeli koje će izraditi učenici Škole likovnih umjetnosti Split predstavljat će scenografiju obilježavanja Međunarodnog dana muzeja. Vrhunac akcije je u petak 18.5.2018., na sam Dan muzeja kada će najmlađi posjetitelji moći „dovršiti“ ranije napravljene skice Indijanaca, izložiti ih tijekom popodnevnog završnog predstavljanja te se s njima fotografirati u foto korneru u vrtu Galerije Meštrović.

Pozivamo sve zainteresirane, svih dobnih skupina, da nam se pridruže u proslavi Međunarodnog dana muzeja 18.5.2018. kada je omogućen besplatan posjet Galeriji Meštrović i Kaštilcu, te da uživaju u Meštrovićevim djelima i djelima učenika Škole likovnih umjetnosti Split.

Kontakt:
Muzeji Ivana Meštrovića – Galerija Meštrović
Šetalište Ivana Meštrovića 46, Split
T: 021 340 800 / mim@mestrovic.hr/ www.mestrovic.hr
Voditeljice projekta: Vesna Bulić Baketić i Martina Brzica

Mala škola kunsthistorije

Mala škola kunsthistorije smišljena je kako bi se djecu predškolske i školske dobi upoznalo sa životom i radom Ivana Meštrovića, te njegovim suvremenicima i suradnicima. Radionice će se održavati tematski po umjetnicima i pojmovima.

Djecu će se provesti kroz vrt, atelijer i Galeriju, te ih upoznati s pričom o velikom umjetniku. Prilikom svake radionice bit će održane edukativne igre kroz koje će polaznici upoznati prostor kuće, kao i Meštrovićeve radove. Nakon razgledavanja, održat će se praktični dio škole u kojem će se koristiti različiti materijali i likovne tehnike.

Radionice će se održavati svake posljednje subote u mjesecu, osim u prosincu kada će se održavati po posebnom rasporedu koji će biti naknadno objavljen.

Autorice koncepta radionica: Vesna Bulić Baketić i Martina Brzica

Ivan Meštrović i mitologija

Djeca će se upoznati sa životom i umjetnosti Ivana Meštrovića. Radionica započinje posjetom vrta, atelijera, te razgledom Galerije. Grčka mitologija često je bila izvor inspiracije umjetnikovih djela. Brojne priče vezane uz skulpture mitološke tematike zaokupit će djecu i naučiti ih kako priču prikazati u skulpturi. Edukativna igra usmjerena je na pronalaženje radova u vrtu, atelijeru i Galeriji koji su vezani za temu radionice. Nakon toga, svako će dijete napraviti najdraži rad u tehnici po izboru.

Ivan Meštrović i kraljević Marko

Djeca će se upoznati s radom Ivana Meštrovića, te će im se ukazati na njegovu povezanost s obitelji i tradicijom. Radionica započinje razgledavanjem vrta, atelijera i Galerije. Jedan od radova izloženih u Galeriji je Kraljević Marko koji će biti središnja točka radionice. Povući će se poveznica s poezijom koju je Meštrović slušao u rodnom kraju u Otavicama dok je bio dječak. Edukativna igra zamišljena je tako što će svako dijete ispričati svoj doživljaj skulpture. Potom će svi polaznici imati priliku napraviti svog kraljevića Marka od gline.

Ivan Meštrović i Vlaho Bukovac

Poznanstvo dva velika hrvatska umjetnika dovelo je do iznimnih likovnih djela. Vlaho Bukovac, jedan od najpoznatijih hrvatskih slikara naslikao je portret Ivana Meštrovića, a Meštrović je napravio njegovu bistu. U sklopu razgleda vrta, atelijera i Galerije, polaznicima će se pričati o poznanstvu umjetnika i njihovim radovima. Zadatak će biti pronaći bistu Vlahe Bukovca, ali i portret Ivana Meštrovića. U praktičnom dijelu polaznici će moći birati između rada s temperama i rada s glinom.

Ivan Meštrović i Emanuel Vidović

Prijateljstvo dvaju dalmatinskih umjetnika značilo je novu poslovnu i umjetničku suradnju. Grupa Medulić i Prva dalmatinska izložba bile su prekretnice za razvoj umjetnosti u Dalmaciji, a Ivan Meštrović i Emanuel Vidović bili su članovi i izlagači. Kroz edukativnu igru pogađanja imena: Tko sam, što sam! ponovilo bi se naučeno o umjetnicima. Praktični dio uključuje slikanje pastelnim bojama i izradu figurice od gline, vate, štapića i tekstila.

Ivan Meštrović i Auguste Rodin

Za vrijeme posjeta izložbi secesije u Beču, poznati francuski kipar Auguste Rodin, želio je upoznati Ivana Meštrovića. Kada je Rodin vidio njegove radove, znao je da je riječ o iznimnom talentu. Na zanimljiv način bit će ispričana priča o životu Ivana Meštrovića, a u središtu će biti priča o prijateljstvu s Augustom Rodinom. Kroz edukativnu igru u prostoru Galerije, tražit će se skulpture koje su usko povezane s umjetnošću francuskog kipara, te će se prikazati neki njegovi radovi. Praktični dio obuhvaća izradu skulptura po uzoru na Ivana Meštrovića i Augustea Rodina.

Ivan Meštrović i Gustav Klimt

Kada je Ivan Meštrović postao student bečke akademije, umjetnička stremljenja Gustava Klimta i novosti koje donosi postaju nezaustavljivi. Najvažniji predstavnik secesije, utjecao je na studente i na osnivanje grupe Secesija. Ivan Meštrović bio je jedan od članova te je često i uspješno izlagao na izložbama. Kako je radio Gustav Klimt, te kako se to odrazilo na Meštrovićevo djelovanje, polaznici će naučiti kroz priču o dvama umjetnicima. Kroz edukativnu igru predstavit će se djela Ivana Meštrovića i Gustava Klimta, a u praktičnom dijelu raditi sa zlatnom folijom pokušavajući stvoriti efekt s Klimtovih slika.

Arhitektura Ivana Meštrovića

Za vrijeme posljednje radionice posebnu pažnju obratit ćemo na arhitekturu. Što je sve Ivan Meštrović napravio, kako je gradio, koje je utjecao prenio i koje je stilove koristio… Polaznici će naučiti sve najvažnije arhitektonske elemente, a kroz edukativnu igru naučit će se pojedini dijelovi arhitekture i njihovo prepoznavanje u kući. Praktični dio omogućit će prikazivanje vlastitog viđenja umjetnikove gradnje.

Galerija slika

Pedagoški rad u Atelijeru Meštrović

Po otvaranju dijela muzeja za javnost 1963. godine javio se veliki interes za novo otvoreni izložbeni prostor stoga su prema potrebi, organizirana vodstva za pojedince, delegacije, djecu iz osnovnih i srednjih škola kao i ostalo građanstvo.
Uz konstantna vodstva zainteresiranih posjetitelja, sredinom devedesetih viša kustosica Danica Plazibat započela je s osmišljavanjem pedagoških radionica. Posebno zanimljive bile su radionice vezane za Međunarodni dan muzeja koje se organiziraju od 1995. godine. Može se istaknuti pedagoška akcija pod nazivom Zvuk..ton…glas koja je održana 2006. godine. Ta radionica označila je početak dvogodišnje suradnje s Krunoslavom Međimurcem, akademskim kiparom i slikarom koji je prve godine učio polaznike oblikovanju skulpture u kamenu. Druga je održana sljedeće godine (2007.) pod nazivom Iznenađenje u kojoj su sudionici upoznali cijeli proces izrade skulpture u bronci: modeliranje djela u glini, gipsu i potom lijevanje u leguru.
Pedagoški rad se nastavlja u suradnji s Udrugom za očuvanje kulturne baštine Katapult na projektu Gornjogradske priče od 2013. godine.

Gornjogradske priče

Udruga za očuvanje kulturne baštine Katapult započela je 2010. godine s programom kostimiranih vodstva po Gornjemu gradu pod nazivom Tajne Griča u kojima se prikazuje dio povijesti grada Zagreba. Obilazak, koji se odvija u večernjim satima, je temeljen na romanima Marije Jurić Zagorke, povijesnim osobama i gradskim legendama.
Nakon velikog uspjeha ovoga projekta Udruga se odlučila osmisliti kostimirana vodstva o povijesti Gradeca namijenjena trećim razredima osnovne škole pod nazivom Gornjogradske priče. U realizaciji programa koji je započet 2013. godine sudjeluju sljedeći glumaci: Zrinka Kušević u alternaciji s Dunjom Fajdić i Jadran Grubišićem u alternaciji s Vedranom Komeričkim.
Gornjogradske priče započinju kod Kule Lotršćak gdje učenike dočekuje glumac obučen u Belu IV. Preuzimajući ulogu Bele IV priča o važnosti Zlatne Bule čime počinje priča o povijesti Gradeca. U program se uključuju djeca dodjelom uloga ceha srebrnara i ceha krojača s pripadajućim zastavama i pregačama.
Tijekom cijelog obilaska glumci se preoblače u povijesne osobe te dijele dvije vrste ilustriranih kartica: prve čine Zlatnu Bulu dok druge prikazuju najvažnije osobe i građevine Gornjega grada. Te kartice će kasnije biti korištene u završnom kvizu-ponavljanju prijeđenog obilaska.
Tura završava u Atelijeru Meštrović gdje učenike dovodi glumac obučen u Petricu Kerempuha. U muzeju se odvijaju sljedeće aktivnosti: kviz ponavljanja, okrjepa, vodstvo po muzeju i likovna radionica.

KVIZ PONAVLJANJA

U ponavljanju se koriste gore spomenute kartice o Zlatnoj Buli kao i važnim ličnostima i građevinama Gornjega grada. Na samome kraju učiteljima se predaje povelja Začasnih građana Gradeca.

VODSTVO

Poslije okrjepe slijedi vodstvo koje započinje u bivšem atelijeru Ivana Meštrovića.
Učenike se upoznaje sa životom i radom umjetnika i ambijentom u kojemu se nalaze: kada je umjetnik tu živio, koja je djela stvarao, s materijalima u kojima je radio, s načinom oblikovanja u pojedinom materijalu, temama s kojima se Meštrović bavio, pojedinim pojmovima: atelijer, akt, reljef, portret i autoportret, studija, javni spomenici, freska… Na kraju se radi komparativna analiza tri djela (Vera Milčinović, Borac i Studija za Vestalku) koja su nastala u različitim stilskim razdobljima.

LIKOVNA RADIONICA

Nakon obilaska muzeja slijedi likovna radionica koja je prvo bila vezana uz obrte. Izvodili su je djelatnici Galerije suvremene umjetnosti Vivoda. Djeca su radila kožne narukvice ukrašavajući ih različitim materijalima: raznobojnim kožnim vrpcama, platnenim trakicama, perlicama i oslikavanjem.
Od 2015. godine likovnu radionicu provode djelatnici Atelijera Meštrović. Učenici skiciraju jedno Meštrovićevo djelo, te se od tih crteža radi plakat kojega nose u školu.

Gornjogradske priče se održavaju od ožujka do lipnja. Od početka projekta 2013. godine muzej je posjetilo cca 7 000 učenika trećih razreda osnovnih škola.
Projekt je dobio preporuku Agencije za odgoji obrazovanje i Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Sadržaj je usklađen s Nastavnim planom i programom za osnovnu školu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, kao i s Nacionalnim kurikulomom iz 2010. godine. Odnosi se na nastavnu cjelinu prirode i društva Moj zavičaj te omogućuje učenicima grada Zagreba i bliže okolice bolje upoznavanje svog zavičaja.

Razlog suradnje je bio nastavak kontinuiranog pedagoškog rada u Atelijeru Meštrović kroz interaktivna vodstva prilagođena uzrastu i kreativnim radionicama. Učenici se upoznaju sa životnim i radnim prostorom Ivana Meštrovića, kao i s umjetničkom osobnošću čiji rad je nezaobilazni dio kulturne povijesti grada Zagreba.

 

Galerija

Hrvatski