Gornjogradske priče

Udruga za očuvanje kulturne baštine Katapult započela je 2010. godine s programom kostimiranih vodstva po Gornjemu gradu pod nazivom Tajne Griča u kojima se prikazuje dio povijesti grada Zagreba. Obilazak, koji se odvija u večernjim satima, je temeljen na romanima Marije Jurić Zagorke, povijesnim osobama i gradskim legendama.
Nakon velikog uspjeha ovoga projekta Udruga se odlučila osmisliti kostimirana vodstva o povijesti Gradeca namijenjena trećim razredima osnovne škole pod nazivom Gornjogradske priče. U realizaciji programa koji je započet 2013. godine sudjeluju sljedeći glumaci: Zrinka Kušević u alternaciji s Dunjom Fajdić i Jadran Grubišićem u alternaciji s Vedranom Komeričkim.
Gornjogradske priče započinju kod Kule Lotršćak gdje učenike dočekuje glumac obučen u Belu IV. Preuzimajući ulogu Bele IV priča o važnosti Zlatne Bule čime počinje priča o povijesti Gradeca. U program se uključuju djeca dodjelom uloga ceha srebrnara i ceha krojača s pripadajućim zastavama i pregačama.
Tijekom cijelog obilaska glumci se preoblače u povijesne osobe te dijele dvije vrste ilustriranih kartica: prve čine Zlatnu Bulu dok druge prikazuju najvažnije osobe i građevine Gornjega grada. Te kartice će kasnije biti korištene u završnom kvizu-ponavljanju prijeđenog obilaska.
Tura završava u Atelijeru Meštrović gdje učenike dovodi glumac obučen u Petricu Kerempuha. U muzeju se odvijaju sljedeće aktivnosti: kviz ponavljanja, okrjepa, vodstvo po muzeju i likovna radionica.

KVIZ PONAVLJANJA

U ponavljanju se koriste gore spomenute kartice o Zlatnoj Buli kao i važnim ličnostima i građevinama Gornjega grada. Na samome kraju učiteljima se predaje povelja Začasnih građana Gradeca.

VODSTVO

Poslije okrjepe slijedi vodstvo koje započinje u bivšem atelijeru Ivana Meštrovića.
Učenike se upoznaje sa životom i radom umjetnika i ambijentom u kojemu se nalaze: kada je umjetnik tu živio, koja je djela stvarao, s materijalima u kojima je radio, s načinom oblikovanja u pojedinom materijalu, temama s kojima se Meštrović bavio, pojedinim pojmovima: atelijer, akt, reljef, portret i autoportret, studija, javni spomenici, freska… Na kraju se radi komparativna analiza tri djela (Vera Milčinović, Borac i Studija za Vestalku) koja su nastala u različitim stilskim razdobljima.

LIKOVNA RADIONICA

Nakon obilaska muzeja slijedi likovna radionica koja je prvo bila vezana uz obrte. Izvodili su je djelatnici Galerije suvremene umjetnosti Vivoda. Djeca su radila kožne narukvice ukrašavajući ih različitim materijalima: raznobojnim kožnim vrpcama, platnenim trakicama, perlicama i oslikavanjem.
Od 2015. godine likovnu radionicu provode djelatnici Atelijera Meštrović. Učenici skiciraju jedno Meštrovićevo djelo, te se od tih crteža radi plakat kojega nose u školu.

Gornjogradske priče se održavaju od ožujka do lipnja. Od početka projekta 2013. godine muzej je posjetilo cca 7 000 učenika trećih razreda osnovnih škola.
Projekt je dobio preporuku Agencije za odgoji obrazovanje i Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa. Sadržaj je usklađen s Nastavnim planom i programom za osnovnu školu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, kao i s Nacionalnim kurikulomom iz 2010. godine. Odnosi se na nastavnu cjelinu prirode i društva Moj zavičaj te omogućuje učenicima grada Zagreba i bliže okolice bolje upoznavanje svog zavičaja.

Razlog suradnje je bio nastavak kontinuiranog pedagoškog rada u Atelijeru Meštrović kroz interaktivna vodstva prilagođena uzrastu i kreativnim radionicama. Učenici se upoznaju sa životnim i radnim prostorom Ivana Meštrovića, kao i s umjetničkom osobnošću čiji rad je nezaobilazni dio kulturne povijesti grada Zagreba.

 

Hrvatski