Projekti

MEŠTROVIĆ: Nova dimenzija (2011. i 2014.)

Objedinjavanje različitih umjetničkih medija u jedinstvenu formu prezentacije baštine i muzejske građe

Autori projekta:

Zorana Jurić Šabić, kustosica Galerije Meštrović

Tijekom 2010./2011. godine u Galeriji Meštrović je digitalizirano, popisano i stručno obrađeno više od 2600 fotografija, prije svega kolekcije darovane od Ivana Meštrovića 1956. godine, ali i ostale fotografske građe nastale radom Galerije Meštrović kao ustanove. Taj primarni muzejski posao nerijetko je skriven od očiju vanjskog promatrača, a mnogi obrađeni muzejski predmeti nikada ne dožive predstavljanje široj publici. Iz tog razloga osmišljen je multimedijalni program MEŠTROVIĆ: Nova dimenzija kojim se objedinjuju različiti umjetnički mediji u jedinstvenu formu prezentacije baštine i muzejske građe. Ovaj program, koristeći nove tehnologije i različite medije, prikazuje dosad neobjavljene Meštrovićeve fotografije te na potpuno suvremen i dinamičan način stvara jedinstven audio-vizualni doživljaj.

Multimedijalni program MEŠTROVIĆ: Nova dimenzija zamišljen je kao kombinacija live VJ (video) projekcija u pratnji DJ-a čiji je zadatak reproducirati klasične komade koje je Meštrović rado slušao (Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms...). Na pročeljima Meštrovićevih arhitektonskih zdanja projicirale su se fotografije iz Meštrovićevih albuma tematski vezane uz njegov život, rad i umjetničke interese te je na taj način prikazan Meštrovićev svijet uspomena, te obilje njegova umjetničkog stvaralaštva.

Nakon prvog održavanja programa u Galeriji Meštrović 2011. godine u sklopu Međunarodnog dana muzeja, druga verzija programa MEŠTROVIĆ: Nova dimenzija II priređena je u sklopu Noći muzeja 2014. godine na novoj lokaciji - Crkvi Presvetog Otkupitelja (grobnici obitelji Meštrović) u Otavicama. Novi program stavio je naglasak na umjetnikovu povezanost sa zavičajem te, među ostalim, prikazao njegove dječačke radove, djela koja je izradio za boravka u roditeljskom domu te snimke umjetnika s obitelji.

Veliku je ulogu u novoj koncepciji imala glazba koja je ovoga puta bila nadahnuta, ne samo bogatim folklornim naslijeđem dalmatinske Zagore, već upravo Meštrovićevim djelom. Tako je, naime, veliki hrvatski skladatelj Jakov Gotovac 1945. godine napisao orkestralno djelo Dinarka (Ples bola i ponosa), za koju ga je, kako je sam kazao, inspiriralo djelo našeg velikog Meštrovića „Majka“ i „Povijest Hrvata“ te, nedvojbeno, krajolik i ozračje Meštrovićevog zavičaja.

Autorica programa je kustosica Zorana Jurić Šabić, dok su za video-projekcije uživo zaduženi Dragan Đokić (video) i Vanja Purić (audio). Mladi video umjetnik Dragan Đokić iz kreativnog studija Studio Baranda autor je animacija MEŠTROVIĆ: Nova dimenzija kojom se najavljuju programi te videa The Making Of, kojima se prikazuje djelić izvanredne atmosfere sa održavanja ovih jedinstvenih audio-vizualnih projekata.

Meštrović i Milles (2013.)

Hrvatsko-švedski projekt RAZMJENE IZLOŽBI

Autori projekta:

Andro Krstulović Opara, ravnatelj Muzeja
Ivana Meštrovića Onita Wass, ravnateljica Muzeja Millesgården.

Hrvatsko-švedski projekt Meštrović-Milles u organizaciji Muzeja Ivana Meštrovića i Millesgårdena temelji se na razmjeni izložbi dvaju velikana modernog europskog kiparstva, ujedno i suvremenika, Ivana Meštrovića (1883. – 1962.) i Carla Millesa (1875. – 1955.). Kipari suvremenici, djelujući na suprotnim krajevima europskog kontinenta, obilježili su europsko kiparstvo prve polovine 20. stoljeća, ostavši dosljedni figurativnom izričaju. U sličnoj životnoj i umjetničkoj putanji dvojice umjetnika primjećujemo zaustavljanje u istim europskim i američkim gradovima, slične tematske i stilske preokupacije. Obojica su zaslužni za oblikovanje javnih prostora mnogih gradova, ponajprije u vlastitim zemljama, Hrvatskoj i Švedskoj, ali i izvan granica zajedničkog kontinenta, posebice u SAD-u.

Autori projekta su Andro Krstulović Opara, ravnatelj Muzeja Ivana Meštrovića i Onita Wass, ravnateljica Muzeja Millesgården. Projekt je otpočet izložbom Milles kod Meštrovića autorice kustosice švedskog muzeja Millesgården, Eveline Berglund, otvorenom 16. travnja 2013. u nekadašnjem umjetnikovom domu i radnom prostoru, Atelijeru Meštrović u Zagrebu. Svečanost otvorenja priređena je u nazočnosti Nj. V. kralja Carla XVI. Gustafa i kraljice Silvije, te g. Ive Josipovića, predsjednika Republike Hrvatske i prof. dr. sc. Tatjane Josipović. Za širu javnost izložba se otvorila dan kasnije predavanjem Onite Wass. Izložba koja je zatvorena 16. lipnja, polučila je velik interes medija i pozitivne reakcije stručne javnosti.

Nastavak projekta jest izložba Meštrović kod Millesa (18. lipnja - 18. kolovoza 2013.) priređena u muzeju Millesgården u Stockholmu, nekadašnjem životnom i radnom prostoru švedskoga kipara. Autorice izložbe, Zorana Jurić Šabić, kustosica splitske Galerije Meštrović i Barbara Vujanović, kustosica Atelijera Meštrović, odabrale su deset skulptura, po pet iz svakoga muzeja, kojima se daje pregled umjetnosti Ivana Meštrovića kroz različite faze umjetnikova stvaralaštva, počevši od studentskih radova (1906.) do kasnijih primjera iz 1946. godine. Istaknuta je posebitost Meštrovićeva umjetničkog izražaja i suvereno vladanje različitim materijalima (bronca, kamen, drvo). Naglašene su stilske i tematske poveznice koje se mogu pratiti u svim fazama opusa dvojice kipara, osobito tema glazbe i plesa. Obje izložbe prate dvojezični katalozi, koje je dizajnirao Viktor Popović.

U Meštrovićevom rodnom kraju (2010.)

Kulturno-turistički projekt u Meštrovićevom rodnom kraju

Autori projekta:

Zorana Jurić Šabić, kustosica Galerije Meštrović

Kulturno-turistički projekt U Meštrovićevom rodnom kraju nastao je kao inicijativa Muzeja Ivana Meštrovića kojom bi se stvorio turistički itinerar (šetnica) u Otavicama, Ružicu i Gradcu postavljanjem interpretacijskih tabli na „Meštrovićevim lokalitetima“ (7) i izradom popratnog dvojezičnog vodiča, uz postavljanje smeđe turističke signalizacije. Projekt je ostvaren sredstvima Hrvatske turističke zajednice, Turističke zajednice šibensko-kninske županije, Muzeja Ivana Meštrovića i Općine Ružić, u suradnji s Gradskim muzejom Drniš.

Cilj projekta je predstaviti izvanredan spomenik kulture - Crkvu Presvetog Otkupitelja (grobnicu obitelji Meštrović) kod Otavica, u kontekstu njenog neposrednog okruženja, dijela Petrovog polja od Otavica, Ružića do Gradca - Meštrovićevog zavičaja - koristeći suvremene alate, kako bi posjetiteljima prenijeli stručno znanje i ponudili uvid u raznovrsnost hrvatske prirodne i kulturne baštine u Dalmatinskoj zagori.

Rodni kraj Petrova polja, siromaštvo, zemlja kamena i drva – osnovni su elementi koji su se utkali u podsvijest Ivana Meštrovića, oblikovali njegovo poimanje i pratili ga kroz cijeli život. Čvrsta poveznica i vječna inspiracija, neprestano vraćanje u svoj zavičaj, duboko poštivanje tradicije, ključni su razlozi što je i kraj svoga života zacrtao u Otavicama, mjestu svoga djetinjstva. Crkva Presvetog Otkupitelja danas stoji na ponos njegova zavičaja, glasno govoreći da je kipar svjetskog glasa potekao iz malog sela Otavica.

Program je zamišljen kao šetnja Meštrovićevim rodnim krajem, kojom se kroz priču o životu i djelu Ivana Meštrovića, posjetitelje potiče na istraživanje Petrovog polja, prateći interpretacijske table postavljene na ključnim lokacijama. Tako su označeni svi oni objekti koje je umjetnik tamo izgradio - obiteljska kuća, te antimalarična stanica i osnovna škola, ali i neki drugi punktovi koji su bili od presudne važnosti za Meštrovićev umjetnički razvoj. To su primjerice mjesto na kojem je još kao dječak prvi puta izlagao, ili izvor Banovača s izvornim rimskim reljefom - mjestom prvog susreta budućeg umjetnika s figuralnom umjetnošću. U šetnju je uključen i posjet Gradcu i novo-otvorenoj zavičajnoj zbirci u crkvi Rođenja Blažene Djevice Marije, gdje je izloženo nekoliko originalnih Meštrovićevih skulptura. Sve spomenute table sadrže arhivske fotografije i usporedne tekstove na hrvatskom i engleskom jeziku, a za one željne više znanja i informacija, u ponudi je tiskani vodič U Meštrovićevom rodnom kraju.

Postavljanju interpretacijskih ploča prethodila je nadopuna postojeće smeđe turističke signalizacije kojom se ukazuje na Crkvu Presvetog Otkupitelja i olakšava pronalaženje kulturno-turističke ponude kraja. Čitav projekt realiziran je uz veliku podršku od strane lokalne zajednice: muzejski dućan podno Crkve Presvetog Otkupitelja postao je prostor za raznovrsne manifestacije lokalnog karaktera te mjesto za izlaganje i prodaju autentičnih lokalnih suvenira ručne izrade, oživljavajući na ovaj način tradiciju i stare zanate. Izloženi etnološki predmeti drniškog kraja uspjela su rekonstrukcija prošlih vremena i prikaz ozračja Meštrovićeva djetinjstva.

Autorica projekta i vodiča U Meštrovićevom rodnom kraju je Zorana Jurić Šabić, kustosica Galerije Meštrović. Oblikovanje vodiča i interpretacijskih ploča potpisuje Viktor Popović, dok je autor fotografija Zoran Alajbeg.