• Atelijer Meštrović

  • O ATELIJERU
  • PLANIRAJTE POSJET
    Velikog udjela u osmišljavanju cjeline svakako je imao Ivan Meštrović, s obzirom na to da je kao naručitelj imao svoje želje, a i sam je imao znanja i sklonost prema arhitekturi. Konačno, karakter realiziranog upućuje na opće značajke njegovih kasnijih arhitektonskih projekata.

    Smješten je u povijesnoj jezgri, zagrebačkom Gornjem gradu, u mirnoj ulici, u nizu zbijenih kuća trošnih fasada. Jednostavne i suzdržane obrade pročelja, muzej se ističe tek odmjerenom monumentalnošću postignutom dodatnim katom, uočljivom bojom vanjskih zidova i ulaznim vratima. Naglašeni kameni dovratnici i drvena, kasetirana vrata čine poveznicu s unutrašnjim prostorom i naznaku jednog posve drugačijeg, višeznačnog i reprezentativnog ambijenta. Nekada stambeni i radni prostor Ivana Meštrovića, danas je atraktivan izložbeni prostor naglašenog memorijalnog karaktera.

    Relativno velik prostor, tlocrtno je raščlanjen u četiri različito tretirane cjeline. Predvorje/atrij, u kojem su izložene skulpture, polunatkriti je prostor, atipičan za gornjogradsku arhitekturu s antičkim/mediteranskim elementom trijema sa stupovima u bračkom kamenu. Nekadašnji umjetnikov atelijer danas je prostrani, suvremeno koncipirani izložbeni prostor, a dvorište kultivirani vrt u kojem su, također, izložene skulpture. Stambeni dio, sačuvan u izvornom stanju, ističe se slikovitim i bogatim unutrašnjim uređenjem, visoke razine obrtničkih radova i obrade drva, koje je osnovni funkcionalni i dekorativni element. Prostorom dominiraju drveno stubište i ograda te drveni kasetirani stropovi. Meštrovićeve skulpture i reljefi u drvu, kamenu, bronci i gipsu te crteži i grafike izloženi su po svim dijelovima muzeja, u skladu s mogućnostima, odnosno karakterom prostora.
    U autentičnom ambijentu nekadašnjeg umjetnikova doma i atelijera izložena su djela Ivana Meštrovića iz fundusa Atelijera Meštrović nastala u prva četiri desetljeća njegova stvaralaštva, od prvih studentskih radova do radova nastalih neposredno pred odlazak iz Zagreba 1942. godine. Koncepcija izložbe oslanja se na dvije ključne odrednice: reprezentativnost i vrsnoću izloženih djela te memorijalni i spomenički aspekt zgrade muzeja koja je i sama izložak. Skladan i smislen međuodnos arhitekture i izloženih radova u funkcionalnom, vizualnom i sadržajnom pogledu bio je cilj i nužnost.

    Formalno-stilske značajke pojedinih izložaka upućuju na pojedina razdoblja u stvaralaštvu Ivana Meštrovića od impresionističko-simbolističkih ranih radova (Glava starca, Laokoon mojih dana) te secesijski stiliziranih radova prvog desetljeća (Ruke, Vaza), fragmenata Kosovskog ciklusa (Miloš Obilić, Kraljević Marko na šarcu, Udovica) preko ekspresionističko-mističnih prikaza biblijskih likova (Sv. Ivan Krstitelj, Prvo raspeće, Mojsije) i rafiniranih ženskih portreta iz vremena Prvog svjetskog rata (Ruža Meštrović, Marija Banac) do povratka klasičnom oblikovanju u trećem i četvrtom desetljeću (Žena kraj mora, Čekanje, Na odmoru). Pored skulptura u mramoru, kamenu, drvu, bronci i gipsu izloženi su i Meštrovićevi crteži (Arhanđeo Gabrijel, Lazarovo uskrsnuće), grafike (Domagojevi strijelci) i reljefi (Vječno razapeti, portreti članova obitelji). Slikovitosti i autentičnosti ambijenta pridonosi sačuvani originalni namještaj (stol i stolice za blagovanje, luster) te freske na stropu nekadašnje spavaće sobe.

    U artikulaciji izložbe uvjetovane velikim dijelom određenim prostornim zadatostima i prilagodbi komunikaciji s posjetiteljima izostala su grupiranja po uobičajenom kronološkom, stilskom ili tematskom slijedu, a iskristalizirale su se četiri prostorno-izložbene cjeline: atrij, atelijer, vrt i kuća. Atrij kao djelomično natkriti prostor s kamenom kao dominantnim građevnim materijalom bio je pogodan za izlaganje mramornih skulptura većih dimenzija. U vrtu su izložene skulpture u bronci, materijalu najotpornijem na utjecaj atmosferilija. Za izlaganje u stambenom dijelu, zbog statičkih razloga i karaktera interijera, odabrana su djela manjeg formata, studije u gipsu, reljefi, crteži i grafike. U atelijeru su izložene skulpture u svim materijalima i dimenzijama.

    Literatura:
    PLAZIBAT, Danica. Od doma do muzeja: Ivan Meštrović u Zagrebu, Fundacija Ivana Meštrovića, Zagreb, 2004.
    ČERINA, Ljiljana. 100 djela Ivana Meštrovića, Muzeji Ivana Meštrovića, Zagreb, 2010.
    VIŠE
    13. 07. 2018.

    Obavijest

    Zbog protokolarnih razloga, u subotu 14. srpnja 2018. Galerija Meštrović bit će zatvorena za posjetitelje od 15 sati. Zbog finalne utakmice Svjetskog prvenstva u nogometu (Hrvatska – Francuska), u nedjelju 15. srpnja 2018. Muzeji Ivana Meštrovića bit će zatvoreni od 16 sati.   Due to protocol, the Meštrović Gallery will be closed for visitors on Saturday, July 14th 2018 from 3 PM. […]
    Hrvatski