• Atelijer Meštrović

  • O ATELIJERU
  • PLANIRAJTE POSJET
    Velikog udjela u osmišljavanju cjeline svakako je imao Ivan Meštrović, s obzirom na to da je kao naručitelj imao svoje želje, a i sam je imao znanja i sklonost prema arhitekturi. Konačno, karakter realiziranog upućuje na opće značajke njegovih kasnijih arhitektonskih projekata.

    Smješten je u povijesnoj jezgri, zagrebačkom Gornjem gradu, u mirnoj ulici, u nizu zbijenih kuća trošnih fasada. Jednostavne i suzdržane obrade pročelja, muzej se ističe tek odmjerenom monumentalnošću postignutom dodatnim katom, uočljivom bojom vanjskih zidova i ulaznim vratima. Naglašeni kameni dovratnici i drvena, kasetirana vrata čine poveznicu s unutrašnjim prostorom i naznaku jednog posve drugačijeg, višeznačnog i reprezentativnog ambijenta. Nekada stambeni i radni prostor Ivana Meštrovića, danas je atraktivan izložbeni prostor naglašenog memorijalnog karaktera.

    Relativno velik prostor, tlocrtno je raščlanjen u četiri različito tretirane cjeline. Predvorje/atrij, u kojem su izložene skulpture, polunatkriti je prostor, atipičan za gornjogradsku arhitekturu s antičkim/mediteranskim elementom trijema sa stupovima u bračkom kamenu. Nekadašnji umjetnikov atelijer danas je prostrani, suvremeno koncipirani izložbeni prostor, a dvorište kultivirani vrt u kojem su, također, izložene skulpture. Stambeni dio, sačuvan u izvornom stanju, ističe se slikovitim i bogatim unutrašnjim uređenjem, visoke razine obrtničkih radova i obrade drva, koje je osnovni funkcionalni i dekorativni element. Prostorom dominiraju drveno stubište i ograda te drveni kasetirani stropovi. Meštrovićeve skulpture i reljefi u drvu, kamenu, bronci i gipsu te crteži i grafike izloženi su po svim dijelovima muzeja, u skladu s mogućnostima, odnosno karakterom prostora.
    U autentičnom ambijentu nekadašnjeg umjetnikova doma i atelijera izložena su djela Ivana Meštrovića iz fundusa Atelijera Meštrović nastala u prva četiri desetljeća njegova stvaralaštva, od prvih studentskih radova do radova nastalih neposredno pred odlazak iz Zagreba 1942. godine. Koncepcija izložbe oslanja se na dvije ključne odrednice: reprezentativnost i vrsnoću izloženih djela te memorijalni i spomenički aspekt zgrade muzeja koja je i sama izložak. Skladan i smislen međuodnos arhitekture i izloženih radova u funkcionalnom, vizualnom i sadržajnom pogledu bio je cilj i nužnost.

    Formalno-stilske značajke pojedinih izložaka upućuju na pojedina razdoblja u stvaralaštvu Ivana Meštrovića od impresionističko-simbolističkih ranih radova (Glava starca, Laokoon mojih dana) te secesijski stiliziranih radova prvog desetljeća (Ruke, Vaza), fragmenata Kosovskog ciklusa (Miloš Obilić, Kraljević Marko na šarcu, Udovica) preko ekspresionističko-mističnih prikaza biblijskih likova (Sv. Ivan Krstitelj, Prvo raspeće, Mojsije) i rafiniranih ženskih portreta iz vremena Prvog svjetskog rata (Ruža Meštrović, Marija Banac) do povratka klasičnom oblikovanju u trećem i četvrtom desetljeću (Žena kraj mora, Čekanje, Na odmoru). Pored skulptura u mramoru, kamenu, drvu, bronci i gipsu izloženi su i Meštrovićevi crteži (Arhanđeo Gabrijel, Lazarovo uskrsnuće), grafike (Domagojevi strijelci) i reljefi (Vječno razapeti, portreti članova obitelji). Slikovitosti i autentičnosti ambijenta pridonosi sačuvani originalni namještaj (stol i stolice za blagovanje, luster) te freske na stropu nekadašnje spavaće sobe.

    U artikulaciji izložbe uvjetovane velikim dijelom određenim prostornim zadatostima i prilagodbi komunikaciji s posjetiteljima izostala su grupiranja po uobičajenom kronološkom, stilskom ili tematskom slijedu, a iskristalizirale su se četiri prostorno-izložbene cjeline: atrij, atelijer, vrt i kuća. Atrij kao djelomično natkriti prostor s kamenom kao dominantnim građevnim materijalom bio je pogodan za izlaganje mramornih skulptura većih dimenzija. U vrtu su izložene skulpture u bronci, materijalu najotpornijem na utjecaj atmosferilija. Za izlaganje u stambenom dijelu, zbog statičkih razloga i karaktera interijera, odabrana su djela manjeg formata, studije u gipsu, reljefi, crteži i grafike. U atelijeru su izložene skulpture u svim materijalima i dimenzijama.

    Literatura:
    PLAZIBAT, Danica. Od doma do muzeja: Ivan Meštrović u Zagrebu, Fundacija Ivana Meštrovića, Zagreb, 2004.
    ČERINA, Ljiljana. 100 djela Ivana Meštrovića, Muzeji Ivana Meštrovića, Zagreb, 2010.
    VIŠE
    30. 03. 2018.

    Radno vrijeme tijekom Uskršnjih praznika

    Muzeji Ivana Meštrovića zatvoreni su tijekom uskršnjih blagdana: u nedjelju 1. travnja i u ponedjeljak 2. travnja 2018.  
    Hrvatski